Thursday, August 22, 2013

روغن زیتون (olive oil)

روغن زیتون (olive oil)

ماساژ پوست سر با روغن زیتون به طور معمول روشی بسیار عالی برای مبارزه با خشکی پوست و پوسته شدن آن به خاطر قرار گرفتن در آفتاب (یا هوای خشک و خشن) میباشد. استفاده از روغن زیتون طبق تحقیق و نوشته harish johari (نویسنده آیووردیک ماساژ ) در تکنیکهای سنتی هند برای بالانس کردن جسم و روان به کار میرفته، متخصصان آیووردیک روغن زیتون را برای دردهای نقرس، تورم ها، آرتروز و دردهای عضلانی تجویز میکنند. همچنین روغن زیتون خواصی چون برطرف کردن خشکی و پوسته شدن پوست سر و شوره سر را نیز دارد. کمی ماساژ با روغن زیتون میتواند موهای شما را درخشانتر و پوست سر را سلامت و تقویت گرداند.
اگر به دنبال ماده طبیعی برای زیبایی و شادابی پوست خود هستید، بدانید که روغن زیتون موثر بوده و هماکنون در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. روغن زیتون به پوست خود بمالید. روغن زیتون مانع از خشکی پوست شده و رطوبت کافی را به پوست میرساند. امروزه در بسیاری از شامپوها، روغنهای حمام، کرم ها، صابونها و روغنهای ماساژ از روغن زیتون استفاده میشود. این روغن به دلیل داشتن پلیفنولها از آسیبهای پوستی که ممکن است در مواجهه با نور خورشید ایجاد شود، جلوگیری میکند. در یونان باستان، مصر و روم از این ماده برای زیبایی پوست زنان استفاده میشد .
 بیماریهای قلبی در اثر واکنش اکسیژن در بدن و تولید رادیکالهای آزاد و وجود کلسترول بد ایجاد میشود اما دانشمندان پرتغالی دانشگاه پورتو دریافتند که در روغن زیتون نوعی آنتی اکسیدان وجود دارد که سلولهای قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت میکند. به گفته این محققان روغن زیتون دارای نوعی ماده است که نقش مهمی در محافظت از سلولهای خونی دارد. دانشمندان قبلا اثر محافظتی روغن زیتون روی قلب را کشف کرده بودند اما اکنون دلیل این حفاظت را بهتر درک میکنند به این ترتیب که مصرف 25 سیسی یعنی 2 قاشق غذاخوری روزانه به مدت 1 هفته سبب کاهش چشمگیر کلسترول و افزایش آنتیاکسیدانهای خون میشود.

طرز تهیه:

در قدیم روغن زیتون را به این طریق تهیه میکردند: ابتدا به تنه درخت زیتون با چوب میزدند تا میوههای زیتون به زمین بیفتند. سپس آنها را با کمک سنگ داخل کاسههای چوبی له میکردند تا به روغن بیفتند. امروزه میوه زیتون را تکههای ریز میکنند و از آن خمیری به دست میآورند. این خمیر را با آب مخلوط نموده و داخل دستگاه گریز از مرکز (سانتریفوژ) میریزند. در این دستگاه ضمن چرخش، روغن زیتون از بقیه مواد جدا میشود.
زیتون، سرشار از اسید اولئیک، اسید چرب تک غیر اشباع و حاوی چندین ترکیبات فعال زیستی مانند آنتی اکسیدان ها است. در روغن زیتون نوعی آنتی اکسیدان وجود دارد که سلولهای قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت میکند. این روغن توسط معده بسیار خوب تحمل میشود و مانع از زخم معده میشود. این روغن به دلیل داشتن پلیفنولها از آسیبهای پوستی که ممکن است در مواجهه با نور خورشید ایجاد شود، جلوگیری میکند.
روغن زیتون حاوی چربی اشباع نشده است که نوع خوب چربی محسوب میشود. چربیهای اشباع نشده، سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داده و باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) میشوند و مانع رسوب پلاک ها در جدار شریان شده و در نتیجه مانع تنگ شدن شریانها می شود.
روغن زیتون سرد یا بکر یا مادر که با فشار زیاد از زیتونها خارج میشود و این روغن از نظر کیفیت بهترین نوع روغن زیتون است.

خواص خوردن روغن زیتون

1-روغن زیتون از سکته ی قلبی جلوگیری میکند.
بر اساس یک مطالعه جدید در فرانسه، افراد مسن که روغن زیتون مصرف میکنند خود را از سکته مغزی محافظت می کنند. بوردوکس دیژون و مونت پلیر (Bordeaux, Dijon &Montpellier) محققان این پروژه اطلاعات را از 7625 فرد و در 65 سال از سه شهر در فرانسه جمع آوری کرده بودند. هیچ یک از شرکت کنندگان سابقه سکته مغزی نداشت. نتایج نشان  کسانی که برای پخت و پز و سس از روغن زیتون استفاده میکنند در مقایسه با دیگران 41% کمتر به سکته مغزی دچار میوند. این نتایج با در نظر گرفتن وزن، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و عوامل خطر دیگر اشاره شد.
2-روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد
به طور سنتی یک رژیم غذایی کم چربی برای جلوگیری از بیماری های مختلف از جمله بیماری قلبی و دیابت تجویز میشود. در حالی که مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی چربی بالا، ممکن است خطر ابتلا به برخی از بیماری ها از جمله سرطان و دیابت را افزایش دهد، منظور نوع چربی است نه میزان چربی. یک رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع نشده مونو مانند آنهایی که در روغن زیتون است، از بدن در مقابل بسیاری از این بیماری های محافظت می کند. مطالعه اخیر اسپانیایی منتشر شده درمجله علمی مراقبت از دیابت  نشان می دهد که یک رژیم غذایی به سبک مدیترانه ای غنی از روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت نوع II را 50% کاهش می دهد. دیابت نوع II رایج ترین شکل از دیابت است.
3-روغن زیتون قلب را جوان نگاه میدارد
یک رژیم غذایی غنی از روغن زیتون ممکن است قادر به کم کردن سرعت پیر شدن قلب شود. این یک واقعیت است که با مسن تر شدن ما قلب هم از طریق یک روند طبیعی پیری می شود. این مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسید، یک رژیم غذایی غنی از روغن زیتون در مقایسه با یک رژیم غذایی غنی از چربی های اشباع شده و به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی غنی از روغن زیتون، در کاهش آسیب و اختلال عملکرد قلب موثر است.
4-روغن زیتون مبارزه پوکی استخوان
پوکی استخوان یک بیماری است که با کاهش در توده استخوان همراه است.این بیماری در زنان یائسه رواج دارد. روغن زیتون با افزایش حجم استخوان مانع پوکی آن میشود
5-روغن زیتون ضد افسردگی 
مطالعه بر روی 12،059 داوطلبی که بخشی از پروژه خورشید، (یک مطالعه آینده نگر در میان فارغ التحصیلان دانشگاه اسپانیایی، با هدف شناسایی عوامل در رژیم غذایی از بیماری عروق کرونر و سکته مغزی، و اختلالات دیگر) بودند انجام شد. محققان از این داوطلبان بیش از 6 سال اطلاعات جمع آوری کردند. در آغاز مطالعه هیچ یک از داوطلبان از افسردگی رنج نمی برد، و در پایان از این مطالعه، 657 مورد افسردگی تشخیص داده شد. داده ها نشان داد که داوطلبان که مصرف چربی های ترانس بالا، چربی هیدروژنه و عمدتا در غذاهای فرآوری شده استفاده میکنند، 48 % بیشتر احتمال خطر ابتلا به افسردگی در مقایسه با داوطلبانی که این چربی ها را مصرف نمی کند، را دارند. علاوه بر این، محققان کشف کردند که مصرف بالای روغن زیتون و چربی های اشباع نشده موجود در ماهی و روغن های گیاهی چرب با کاهش خطر افسردگی همراه بود. به گفته محققان، این یافته ها نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی و افسردگی ممکن است برخی از مکانیزم های رایج مربوط به رژیم غذایی  را به طور مشترک داشته باشند.
6-روغن زیتون کمک به جلوگیری از سرطان پوست و سرطان پستان
یک مطالعه که در دانشگاه در آلمان انجام شد نشان داد که روغن زیتون، ممکن است مانع ابتلا به ملانوم بدخیم باشد. خطرناک ترین نوع سرطان پوست که ملانوم بدخیم است با مصرف روغن زیتون، که سرشار از آنتی اکسیدان ها است آهسته تر رشد میکند. کاروتنوئیدها رنگدانه های موجود در میوه ها و سبزیجات از جمله هندوانه، گوجه فرنگی، کدو تنبل و هویج است و در روغن زیتون نیز یافت می شود که باعث محافظت از پوست در برابر اثرات مخرب اشعه UV میشود.

No comments:

Post a Comment