Thursday, August 22, 2013

ماساژ رفلکسولوژی یا بازتاب درمانی

برای کسانی که تجربه ماساژ را دارند ماساژ پا خیلی لذت بخش و فوق العاده است . این احساس رضایت زمانی هست که فشار بر روی نقاط مختلفی از کف پا اعمال می شود .  به نظر می رسد که ماساژ کف پا تمام تنش های عضلانی که در حال ساخته شدن است راشروع به کاهش دادن می کند که احساس تسکین و راحتی را برای بدن فرد به همراه دارد .رفلکسولوژی یا بازتاب درمانی یک تمرین درمانی شفابخش است زمانی که فشار بروی مناطق مشخصی از پا و گاهی اوقات دست و گوش اعمال میشود .

 

این مناطق که فشار روی آنها اعمال می شود ، مناطق بازتابی نیز نامیده می شوند .  نظریه ای وجود دارد  که هر منطقه  یا رفلکس مربوط به یک اندام خاص در بدن می شود . پزشکان بازتاب درمانی ادعا می کنند  که اصول بازتاب درمانی و تمرینات شفابخش آن برای بدن، به حدود پنج هزار سال پیش بوده است . گفته می شود که مدارک و شواهد باستان شناسی نشان می دهد که بازتاب درمانی در 2700 سال قبل میلاد مسیح در کشورهای مصر و چین و ژاپن وجود داشته است . ، با این حال ، تمرینات بازتاب درمانی در طول قرن 19 به جهان غرب آمد .
همانطور که در بالا گفته شد ، در بازتاب  درمانی، اعتقاد بر این است که نقاط خاصی در پاها ، دست ها و گوش ها وجو دارد که به قسمت های مختلفی از بدن مربوط می شود . همچنین این باور وجو دارد  که دست و پاها بسیار حساس هستند و اعمال فشار بروی این حسگرها(پا و دست) باعث تحریک مکانیسم مبارزه کننده بدن می شود . جریان انرژی که در بدن جاری است ممکن است در این مناطق مسدود شده باشند و باعث استرس شوند و همچنین عملکرد درست یک اندام خاص در بدن را مختل کند . هنگامی که اندام های بدن ، قادر به انجام کار خود به درستی نباشند، بیماری در بدن توسعه پیدا می کند.

طبقه بندی اعضای بدن و نقاط  بازتابی در ماساژ رفلکسولوژی :



• پای چپ یا دست چپ =سمت چپ بدن
• پای راست یا دست راست = سمت راست بدن
• داخل پای / دست = ستون فقرات
• طرف بیرون پا / دست = بازوها و شانه ها
• انگشتان دست و پا =سر و گردن ، و همچنین اندام های درون
• استخوانهای بلند پا / دست (قوس) =کمر
• منطقه بالای قوس و در زیر انگشتان پا (توپ پا) = اندام های بین کمر و گردن (ریه ها ، قلب ، سینه ، کبد ، معده ، و غیره)
• مساحت زیر قوس (پاشنه پا) -- اندام های پایین تر از کمر
اعمال فشار به مناطق خاص روی پا و دست موجب انتشار انرژی مسدود شده در بدن می شود . حرکات بازتاب درمانی بر روی پا و دست به افزایش جریان گردش خون و انتشار اندروفین در بدن می شود که  این هورمون احساسی خوب برای بدن به همراه دارد .
درمانگر ابتدا وضعیت عمومی سلامت شما را ارزیابی کنند. درمانگر سازگاری پا و دست را نسبت به درد و استرس مورد سنجش قرار می دهد . هنگامی که ارزیابی تمام شد، درمانگر مناطقی از دست و پا را با استفاده از تعدادی  تکنیک های درمان را انجام می دهد . این حرکات می تواند کمی دردناک باشد ، اما اگر درد غیر قابل تحمل بود می بایست سریعا به درمانگر اطلاع دهید . فشار بیش از حد در یک منطقه می تواند باعث آسیب رساندن به بدن شود.. جلسات بازتاب درمانی معمولا با لباس انجام می شود و خیلی کم از روغن یا کرم  استفاده می شود . زمان یک جلسه بازتاب درمانی معمولا 30 دقیقه می باشد .

No comments:

Post a Comment