Thursday, August 22, 2013

تكنيك‌هاي ماساژ دادن كودك را بياموزيم

براي شروع ماساژ، دستانتان را به روغن آغشته كنيد و بهم بماليد تا گرم شود. ماساژ را به ترتيب از كف پاها به سمت ساق و ران كودك شروع كنيد. اگر مشاهده كرديد كه كودك ماساژ در اين نواحي را به خوبي تحمل مي‌كند. قفسه سينه و شكم و سپس دست‌ها و بازوي او را ماساژ دهيد و بعد صورت و پيشاني را هم ماساژ دهيد. سپس با ماساژ پشت، آن را به اتمام برسانيد و در تمام مراحل سعي كنيد كه ماساژ را با لطافت و آرامش انجام دهيد.
ماساژ پاها
كودك را به پشت بخوابانيد و زانوي او را خم كنيد و مچ پاي او را به نحوي در دست بگيريد كه انگشت شستتان كف پا و 4 انگشت ديگرتان روي پاي او قرار بگيرد. حال با شست خود در كف پا و با انگشتان ديگر روي پنجه كودك حركات دوراني ملايم در جهت حركت عقربه‌هاي ساعت انجام دهيد و اين كار را 3 تا 4 بار براي هر پا تكرار كنيد و سپس هر يك از انگشتانش را خيلي آرام بچرخانيد.
مچ پاي كودك را با يك دست بگيريد و دست ديگرتان را به طور افقي روي ساق او قرار دهيد و انگشتان خود را از سمت داخل ساق به سمت خارج بكشيد. اين حركت چرخشي را پس از چند بار تكرار براي ران كودك نيز انجام دهيد.
براي چند بار اول بهتر است به ماساژ پاها بسنده كنيد تا كودكتان كم‌كم عادت كند.
ماساژ جلوي بدن
ماساژ جلوي بدن شامل حركات دوراني قفسه سينه و سپس حركات دوراني شكم مي‌شود. در حالي كه كودك به پشت خوابيده هر دو دست را به نحوي روي قفسه سينه قرار دهيد كه انگشتانتان در قسمت فوقاني قفسه سينه قرار بگيرد. آنگاه از مركز قفسه سينه به سمت چپ و راست به آرامي و به صورت چرخشي ماساژ دهيد و به سمت بازو‌هاي كودك ببريد. در اين مرحله نيز بايد چرخش در جهت حركت عقربه‌هاي ساعت باشد. اين كار را چند بار تكرار كنيد. اين كار در بهبود ظرفيت ريه‌ها و بالانس تنفسي كودك بسيار مفيد است.
بعد از قفسه سينه نوبت به ماساژ شكم مي‌رسد. يكي از دست‌هايتان را به صورت افقي بالاي شكم قرار داده و به آرامي به سمت پايين ماساژ دهيد. درست قبل از اين‌كه دستتان را برداريد، دست ديگر را بالاي شكم قرار دهيد و حركت را 6 بار تكرار كنيد. در حركت بعدي ماساژ شكم از اطراف ناف به سمت بيرون با حركت چرخشي انجام مي‌شود. براي انجام اين حركت مفيد ابتدا با دو انگشت از نزديك ناف كودك شروع كنيد با حركت چرخشي در جهت عقربه‌هاي ساعت به سمت بيرون. اين حركت را تا قسمت‌هاي داخلي كشاله ران ادامه دهيد. اين حركت را مجددا انجام دهيد، اما اين بار با كف دستتان و در حالي كه انگشتان تماسي با پوست كودك ندارد، انجام دهيد. سپس حركت بعدي را كه زانو ـ شكم نام دارد، انجام دهيد. دو زانوي كودك را به هم بچسبانيد و سپس زانوها را خم كنيد و به آرامي به سمت شكم نزديك كنيد. همانطور كه قبلا هم گفته شد مجموع اين حركات شكمي در بهبود عملكرد سيستم گوارشي و درد‌هاي كوليكي شكم نوزادان بسيار موثر است.
ماساژ دست‌ها
با هر دو دستتان به طور هماهنگ از بازوهاي كودك به سمت انگشتان دستش ماساژ دهيد. دو انگشت شست و اشاره خود را دور بازوي كودك حلقه كنيد و به سمت خارج بچرخانيد. اين كار را چند مرتبه تكرار كنيد.
سپس اين حركت را به سمت ساعد كودك ادامه دهيد. كف دست كودك را باز كنيد و هر انگشت او را يك بار به آرامي بكشيد.
ماساژ صورت و سر كودك
از بالاي پيشاني و محل رويش موهاي كودك شروع كنيد و به سمت خارج، دستان خود را به آرامي بكشيد و كم‌كم به سمت پايين پيشاني بياييد. به نحوي كه انگار چند خط موازي را روي پيشاني مي‌كشيد. در انتها دستان خود را به سمت شقيقه‌ها ببريد و در آنجا با انگشتانتان حركت چرخشي انجام دهيد.
براي انجام ماساژ گونه‌ها دو شست خود را در دو سمت بيني كودك قرار دهيد و به آرامي به سمت گونه‌هاي كودك بكشيد. اين كار را براي قسمت‌هاي پايين‌تر صورت نيز انجام دهيد. بدين صورت كه دو شستتان را در گودي بالاي لب كودك قرار دهيد و به سمت فك بالا و گوش‌ها ماساژ دهيد. براي زير لب كودك نيز اين حركت را تكرار كنيد. براي ماساژ گوش‌ها با دو انگشت شست و اشاره، لبه خارجي و بالاي گوش را بگيريد و با حركت چرخشي به سمت لاله گوش ماساژ دهيد. در اين مرحله بهتر است كه ماساژ پيشاني را تكرار كنيد.
ماساژ پشت كودك
كودك را به شكم بخوابانيد و يك دست خود را روي قفسه سينه او قرار دهيد تا ايمن باشد. با دست ديگر به طور افقي از ريشه گردن شروع كنيد و در امتداد ستون فقرات كودكتان به سمت پايين ماساژ دهيد و اين كار راچند بار تكرار كنيد.
در طي تمام مراحل ماساژ به حركات و رفتارهاي كودكتان نيز توجه كنيد. اگرچه او هنوز قادر نيست با شما صحبت كند، اما شما مي‌توانيد فكر او را بخوانيد و رفتار‌هاي او را تفسير كنيد، آرامش يا ناراحتي او را درك كنيد و اين‌گونه مهارت خود را براي پرورش و رفتار با او بهتر و بيشتر كنيد.

No comments:

Post a Comment